Deze nieuwsbrief begint met een reminder van onze landelijke themadag en sluit na enkele andere berichten af met een zomerse column.

1 oktober, houd het vrij!
In de vorige nieuwsbrief noemden we hem al: de themadag over jouw werk in de kerk. Het belooft een boeiende middag te worden die interessant is voor alle werknemers uit het maatschappelijk middenveld. De bijeenkomst in het landelijk dienstencentrum van de P.K.N. begint om 13.30 uur en wordt besloten met een diner. Kees Posthumus zal deze dag presenteren.

Actief worden voor Kerk en Ideëel, iets voor jou?
De sectorgroep Kerk en Ideëel is dringend op zoek naar mensen die ons willen helpen bij het organiseren van activiteiten of deel uit willen maken van ons bestuur. Heb je belangstelling, stuur dan een mail naar kerkenideeel@cnv.nl en wij nemen z.s.m. contact met je op.

Mesman communicatie en advies bestaat 5 jaar
Het bedrijf van ons oud-bestuurslid vierde zijn eerste lustrum met een bijzondere workshop over het gebruik van sociale media. Max Mesman bood dit zijn vroegere medebestuursleden aan. Na deze boeiende middag kreeg hij een feestelijk boeket overhandigd. We feliciteren hem van harte met het bereiken van deze mijlpaal.

Identiteit om even bij stil te staan
Op een zonnige maandag in juli ben ik zomaar een dag op het CNV-kantoor in den Haag. Samen met Jan Hafkamp haal ik herinneringen op aan de commissie Identiteit, waar we in het verleden samen deel van uitmaakten. Uit ons archief halen we de oude nota's en verslagen tevoorschijn om te beoordelen op hun waarde anno 2015. Mij komt de CNV-campagne voor de geest over vitamine C, bedacht als slogan voor de bond. Vitamine C, zou het in deze tijd niet kunnen staan voor de visie waaruit we werken?
Na een morgen van hard werken is het tijd voor een wandeling en een broodje bij de viskraam. De visboer prijst zijn waar enthousiast aan, wat mijn gesprekspartner de opmerking ontlokt dat we toch minstens zo enthousiast over het CNV mogen zijn. Begeisterd zouden onze oosterburen zeggen, want die geest hebben we hard nodig in deze tijd. Als we even niet opletten heeft een meeuw een broodje te pakken. Zelfs de vogels des hemels pikken een graantje mee. Vakbondswerk doe je niet alleen voor jezelf, maar heeft zijn uitstraling naar de hele samenleving. Na nog een paar uurtjes werken zit deze constructieve brainstormdag er op. Onze gesprekken en ons speurwerk van vandaag hebben weer laten zien dat identiteit veel verder gaat dan alleen het werk van Kerk en Ideëel. Het heeft raakvlakken met alle sectoren waar onze bond in vertegenwoordigd is.

Theo van Driel, secretaris Kerk en Ideëel

Logo CNV Collectief VOLG ONS VIA MIJNVAKBOND.NL OF